سنسور یا صفحه حساس به نور: که پس از شروع عصر دیجیتال جایگزین نگاتیو در دوربینهای عکاسی گردید، این صفحه حساس به نور وظیفه تبدیل نور به سیگنالهای الکترونیکی را دارد،متشکل شده از نقاط حساس به نور که به این نقاط یا سلولها پیکسل میگویند.

از عوامل تعیین کننده قدرت و دقت سنسور میتوان به این عوامل اشاره کرد که بر روی بدنه دوربینها نیز حک میشود: تراکم پیکسلها و سایز سنسور.

در حال حاضر دو نوع سنسور در بازار و در میان عکاسان و آتلیه داران متداول است، سنسور های فول فریم و APS-C.

سایز سنسور با میلیمتر نشان داده میشود مثلا سنسورهای35 میلیمتری که به سنسورهای فول فریم معروف هستند که سایزی حدودا معادل اندازه فیلهای 135 دوربینهای آنالوگ قدیمی را دارند و در دوربینهای حرفه ای مانند 5d کنون یا 810 D نیکون استفاده شده اند .

یا APS-C که سایزی حدود23.5 میلیمتر را دارند که در دوربینهای نیمه حرفه ای بکار رفته اند مانند 7200d نیکون یا D700 کنون. و سایزهای کوچکتری که در دوربینهای سایبر شات و تلفنهای همراه بکار گرفته شده اند.

اما مقوله بسیار مهم بعدی تراکم پیکسلها و یا سلولهای حساس به نور در سطح سنسور است، که به صورت Mp مشخص میگردند.

بطور مثال دوربین شخصی من که 7100d نیکون است دارای سنسور 24mp میباشد، یعنی 24 ملیون پیکسل در هر اینچ مربع (حدود 25.4 میلیمتر در 25.4 میلیمتر)است.اما سایز سنسور دوربین من یک اینچ نیست و تنها 24 میلیمتر است(23.6x15.7)، پس تمامی این 24 ملیون پیکسل در سنسور من نیستند.

مثلا سنسور دوربین D5 کنون 35 میلیمتری است با سنسوری22MP یا همان(22میلیون پیکسل)

 

پس نتیجه میگیریم که سایز سنسور ارتباطی به تراکم پیکسلها ندارد اما مسلم است هر چه سایز سنسور بزرگتر باشد تعداد پیکسلهای بکار گرفته شده در سنسور دوربین بیشتر است مثلا در سنسوری با تراکم 36Mp و سایز 35 میلیمتر تعداد پیکسلهای بیشتری نصبت به سنسور 24 میلیمتری در خود جای داده است و عکسی با جزییات بیشتری میتواند ثبت کند.

گاها مشاهده میگردد بر روی تلفنهای همراه نوشته شده 16mp که این نشان دهنده تراکم پیکسلها در سنسور این دوربین است اما سایز سنسور این گوشیها بسیار کوچکتر از دوربینها عکاسی میباشد و در نتیجه تعداد بسیار کمتری پیکسل را در خود جای داده است و عکسی به مراتب با جزییات کمتری میتواند ثبت کند.

 و مبحث همچنان ادامه دارد...